INHOUD Wendy van Os: “ik geloof in taarten”

Het Anne Faber Stipendium is een jaarlijkse toelage voor talentvolle zakelijk leiders in de podiumkunstensector. Het geeft zakelijk leiders in spé ruimte voor vakinhoudelijke ontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling en netwerkvorming. Ingrid van Engelshoven, Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap reikte het eerste Anne Faber Stipendium uit aan Wendy van Os. Vol energie begon Wendy aan dit unieke traject. Ze neemt je met haar leergierige, ondernemende en energieke karakter, graag mee in haar stipendium-reis tot nu toe.


‘We hebben ze hard nodig, want… ik noem geen namen… maar er zijn theaterdirecteuren die meer verstand hebben van de horeca dan wat er op dat podium gebeurd.’ –Claudia de Breij in ‘De wereld draait door’ over het Anne Faber Stipendium.

Theater is meer dan horeca houden

Na een aantal jaren meedraaien in de praktijk heb ik meer richting gevonden waar mijn ambities liggen. Ik wil de ontmoeting faciliteren, tussen mensen en tussen mensen en theater. Een third place, waar verbinding, verdieping en verbeelding centraal staan. Want Claudia, je hebt gelijk, theater is meer dan horeca houden.

“Ik wil de ontmoeting faciliteren, tussen mensen en tussen mensen en theater.
Een third place, waar verbinding, verdieping en verbeelding centraal staan.”

Alleen, tja, hoe doe je dat dan precies? Dat is het onderzoek. Hoe kan ik bijdragen, op mijn eigen manier, aan onze rijke cultuursector? Wat moet ik nog leren om dat te kunnen bewerkstelligen? En wat is dat precies, wat ik wil bewerkstelligen?

Parten en de kers op de taart

Ik geloof in taarten. Stukken taart om precies te zijn. Elk stuk representeert een type kennis of vaardigheid waar ik mij in wil verdiepen. Een stuk marketing, een punt zakelijke kennis, een stuk visie op publieke gebouwen en de programmering, een stukje (sorry Claudia) horeca, leiderschap, etc. Dat alles op een bodem van persoonlijke ontwikkeling en de zoektocht naar wat de punten met elkaar verbindt en de taart afmaakt. Wat is de kers op die taart nu precies?

Kennis, netwerkvorming en reflectie

Ik volg een vak aan de UvA (management voor culturele instellingen) als basis ingrediënt van elk stukje taart. Een spoedcursus management, marketing, financiën, procesmanagement, etc. Elk college had een nieuw onderwerp. Een fijne basis en vertrekpunt voor de komende tijd.

“Hoe verhoud ik mij tot de beleveniseconomie en verandering van de sector?”

Daarnaast heb ik contact gelegd met een interessante programmeur uit de sector. Dit geeft mij een enorme inkijk in het vak en alles wat zich in het theater (binnen de muren van een schouwburg) afspeelt. Niet enkel de praktische kant zoals de organisatiestructuur, maar juist ook vakinhoudelijk. Welke waarde heeft een theater voor de stad? Kan dat een plek voor verbinding zijn?

“Schrijven biedt een vorm om woorden te vinden voor wat ik lees, zie en voel. “

Ik onderzoek intussen hoe ik mij verhoud tot de beleveniseconomie en de vormverandering van de sector. Als ik de ontwikkeling deels zou kunnen sturen, hoe zou het er dan uit komen zien? En wat betekent dat voor de vormgeving van mijn ideale publieke huis? Het eerste artikel is af. Er komt vast een dag dit jaar dat ik het durf te delen! Het biedt een vorm om woorden te vinden voor wat ik lees, zie en voel.
Een coach helpt me middels gesprekken te achterhalen welke plek ik in het werkveld in wil nemen als starter, met welke mensen ik dat wil doen, hoe zich dat vormgeeft en welk ontwikkelingspad ik verder wil volgen. And more yet to come.

Tussenstand

Na jaren haastig over de gehele oppervlakte van de sector te bewegen, heeft dit stipendium me geleerd de rust op te zoeken om de verdieping in te gaan. Tijd en ruimte zijn onder andere de kostbare middelen die ik vanuit het stipendium heb gekregen. Tijd en ruimte om de ingrediënten (observaties, kennis en expertise van alle collega’s en verschillende sectoren) te verzamelen en te mixen tot één unieke taart.
Claudia de Breij, de bakvorm is gemaakt en de taart komt eraan!


Over Wendy:
Wendy van Os (1995) studeerde in 2017 af aan de Academie voor Theater en Dans en heeft een bachelor in theaterproductie. Al tijdens haar studie was ze ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en werkte ze als productie- en stage manager in de hele breedte van de theatersector. Na haar afstuderen trad ze in dienst als cultureel programmeur bij Pllek en bleef daarnaast freelancen als zakelijk leider, producer en voorstellingsleider. Inmiddels heeft ze volledig gekozen voor het freelance leven en werkt Wendy vooral als programmamaker en coördinator. Naast het stipendium is ze verbonden aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten als programmamaker en coördinator van de year-round ZZP-cursus voor alle studenten.

Wendy deelt dit jaar een aantal keer haar persoonlijke ervaringen van haar ‘stipendium-reis’. Als eerste op de hoogte zijn? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief van Het Huis Utrecht. 

REAGEER