PROGRAMMA Wrap ups #PAUZE

16
sep
14.30 t/m 16.30u Het Huis Utrecht

Ons maandelijkse offline vragenuurtje #PAUZE werd de afgelopen periode ingeruild voor een onlineversie. Juist in deze onzekere periode vonden wij het belangrijk om jullie prangende vragen te beantwoorden. Via Instagram Live ging huisdramaturg Marijn Lems in gesprek met verschillende mensen over de afgelopen situatie. Welke gevolgen heeft het voor makers, culturele instellingen en andere theaterprofessionals? Je leest hier de wrap ups van alle gesprekken! 

Eerste editie
De eerste editie sprak huisdramaturg Marijn Lems met Renate Timmer van Cultuur+Ondernemen. Deze editie stond in het teken van veel financieel-organisatorische kwesties; ga in gesprek met je opdrachtgever, vraag Tozo aan, maak duurzame ondernemingsplannen en verdienmodellen, maak gebruik van het gratis spreekuur van Cultuur+Ondernemen. Lees hier de wrap up van deze editie.

Tweede editie
Op 22 april sprak Lems met Miel van Teijlingen, de programmeur van Het Nationale Theater die verantwoordelijk is voor het vlakkevloeraanbod. Samen spraken ze over de uitdagingen en mogelijkheden voor een programmerend theater in het nieuwe seizoen, waarbij de anderhalve meter samenleving centraal staat. Wat vooral duidelijk werd, is dat er nog niet veel duidelijk is.

Van Teijlingen deed een oproep aan makers om met ideeën te komen voor projecten die wendbaar zijn, onder verschillende omstandigheden gespeeld kunnen worden en die voor kleine aantallen toeschouwers geschikt zijn. Hij weet immers nog niet welke mogelijkheden er zijn om zijn geplande programmering vanaf 1 september door te laten gaan. Lees hier de hele wrap up. 

Gelukkig is Hofmann optimistischer over het verlangen van het publiek om na de coronamaatregelen weer terug naar het theater te komen.

– #PAUZE 5 met Rainer Hofmann, artistiek directeur van SPRING,

Derde editie 
Tijdens de derde editie was Henriëtte Post, directeur van het Fonds Podiumkunsten te gast. Lems sprak met haar o.a. over de extra subsidiemogelijkheden die het Fonds in deze tijden biedt, zoals de Balkonscènesregeling. Een regeling die specifiek gericht is op voor ‘ontmoetingen tussen podiumkunstenaars en het publiek op kleine schaal.’ De regeling was zo populair dat het loket na een dag alweer moest worden gesloten vanwege de grote hoeveelheid aanvragen.

Daarnaast werd er gesproken over de rol die het Fonds Podiumkunsten kan en wil spelen in het veld: hoe kan de organisatie een bijdrage leveren aan de solidariteit binnen de sector, of aan de naleving van Fair Practice? En hoe denkt Post na over het veld duurzamer en weerbaarder kan worden?

Heb jij deze editie van #PAUZE gemist? Luister en kijk hem hier terug!

Vierde editie 
In deze aflevering ging Lems in gesprek met Leonie Clement, artistiek directeur van Festival Cement, één van de belangrijkste Nederlandse festivals voor jong talent in de podiumkunsten. Vlak voor de vorige editie van het festival werden alle theaters gesloten en festivals afgelast; met veel kunst en vliegwerk maakten Leonie, haar team en de makers die op het festival geprogrammeerd stonden nog een onlineversie. Alle makers die eigenlijk dit jaar gepland waren, krijgen in 2021 alsnog de kans te spelen. Dat betekent wel dat er voor andere makers nauwelijks plek is.

Marijn en Leonie spraken ook over de manieren om makers ook tijdens de coronacrisis te ondersteunen. In Het Huis proberen we onlineresidenties uit, en Festival Cement is weer begonnen met haar Broedplaatsfunctie, waarbinnen makers vier weken lang onderzoek kunnen doen in een vaste ruimte en met een klein budget. Verder bereidt Leonie vooral de volgende editie van het festival voor en blijft ze in gesprek met makers om ze in raad en daad bij te kunnen staan. Luister en kijk hem hier terug!

Vijfde editie
In de laatste aflevering voor de zomer sprak Lems met Rainer Hofmann, artistiek directeur van SPRING, één van de belangrijkste internationale podiumkunstenfestivals van Nederland. Hofmann reflecteert in het gesprek op hoe internationale uitwisseling door de coronacrisis tijdelijk onmogelijk is gemaakt, maar ziet dat als slechts één van de zaken die het programmeren van internationale kunstenaars bedreigen. Vanwege de terechte kritiek op de duurzaamheid van de luchtvaart en het ontbreken van goede treinverbindingen aan de ene kant én een toenemende naar binnen gerichtheid van de Nederlandse theatersector, staat het internationale aandeel van het Nederlandse theateraanbod al een tijd onder druk. Luister en kijk hem hier terug!

 


REAGEER