PROGRAMMA Why Theatre!? XL

04
okt
20.00 t/m 21.45u Het Huis Utrecht €7,50
TICKETS

Why Theatre!? XL een gespreksavond waarin de ontmoeting tussen podiumkunst, maatschappij en politiek altijd centraal staat. Deze editie: autonomie, artistieke vrijheid en verantwoordelijkheid. Hoe reflecteren kunstenaars op de wereld om hen heen en hoe wordt de kunst zelf door de maatschappelijke realiteit beïnvloed?

De vrijheid van meningsuiting is de laatste jaren doorlopend onderwerp van gesprek. ‘Ridders van het vrije woord’ staan tegenover ‘social justice warriors’.  Inzet van de discussie is de vraag waar de grens ligt tussen vrije meningsuiting en belediging. Welke verantwoordelijkheid heeft iemand die een publieke uiting doet ten opzichte van de interpretatie van de ontvanger? Met welke gevoeligheden, machtsverhoudingen en maatschappelijke omstandigheden moet je als moreel mens allemaal rekening houden als je je mening uit?

Ook in de podiumkunsten speelt dit gesprek een steeds belangrijkere rol. Een recent voorbeeld is dat van theatermaker Ogutu Muraya en zijn ‘discussie’ met de KVS. Muraya trok zijn bijdrage aan een KVS programma terug, nadat hij ontdekte dat het theater zijn performance Fractured Memories had geprogrammeerd naast een oudere voorstelling waarin blackface werd gebruikt. Muraya verzet zich principieel tegen blackface; regisseur Raven Ruëll had het bedoeld als een satirisch commentaar op racisme en kolonialisme. Het roept de vraag op: is de intentie van de kunstenaar leidend, of moet die rekening houden met bestaande gevoeligheden rondom bepaalde tekens en codes?

In het publieke debat geldt: je stem/mening laten horen betekent bereid zijn om over je standpunt in gesprek te gaan. Hoe zit dat met de kunstenaar? Wat is ‘artistieke vrijheid’, en verantwoordelijkheid in de 21e eeuw?


Programma donderdag 4 oktober, 20:00u Het Huis Utrecht, Boorstraat 107, Utrecht.

Inleiding – Frank Mineur, lectoraat Autonomie & Openbaarheid en theateronderzoeker.
Moderator – Anthony Heidweiller, artistiek directeur van Operamakers.
Sprekers – Lara Staal, curator, schrijver en dramaturg (o.a. NTGent) / Erwin Jans, dramaturg, schrijver en onderzoeker (o.a. Toneelhuis en Artesis Hogeschool Antwerpen) / Frank Mineur, lectoraat Autonomie & Openbaarheid en theateronderzoeker.

Toegangsprijzen
Regulier €7,50 online – aan de deur €10,00
Studenten €5,00 online – aan de deur €7,50

Frank Mineur (1961) werkt als docent aan de toneelacademie van Maastricht. Hij is lid van het lectoraat Autonomie & Openbaarheid waar hij het spanningsveld onderzocht tussen het ideaal van autonomie van theater en de wens van het theater om in de openbaarheid van invloed te zijn. Hij werkt momenteel aan een proefschrift over de mogelijkheden van het kritisch functioneren van theater in een belevingsmaatschappij.

Lara Staal (1984) is researcher, schrijver en curator. Tussen 2013 en 2016 was ze werkzaam als programmeur bij Frascati waar ze verschillende politiek maatschappelijke programma’s ontwikkelde waarbij vanuit gedeelde urgenties allianties werden gecreëerd tussen kunst en andere domeinen. Vanuit een toenemende interesse in het ontwikkelen van vernieuwende vormen waarbinnen dialoog en reflectie kan plaatsvinden, ontwikkelde ze in 2016 i.s.m. Jonas Staal het “Congres van de Utopie”. Sinds 2017 werkt ze als freelance curator in de podiumkunsten en ontwikkelde ze o.a. “De Avond van de Woede” (samen met rapper Gideon Everduim) en “Europe on Trial” (samen met mensenrechtenactivist Yoonis Osman Nuur). Naast haar werk als curator en programmamaker schrijft ze voor vakbladen als rekto:verso, Theatermaker, Mister Motley en Etcetera, en is ze als curator en dramaturg verbonden aan NTGent en de Münchner Kammerspiele.

Erwin Jans (1963) werkte als dramaturg in Brussel (KVS) en Rotterdam (ro theater). Op dit ogenblik is hij dramaturg bij Toneelhuis (Antwerpen). Hij doceert over theater en drama aan de Artesis Hogeschool Antwerpen, waar hij tevens onderzoek doet naar de geschiedenis van de toneeltekst. Hij publiceert over theater, literatuur en cultuur in o.a. Eutopia, Etcetera, Rekto:Verso, nY en schreef monografieën over Wim Vandekeybus, Franz Marijnen, Arne Sierens en Dora Van der Groen. In 2006 verscheen zijn essay Interculturele Intoxicaties. Over kunst, cultuur en verschil. Vorig jaar publiceerde hij een anthologie van het werk van Vlaamse toneelschrijver en regisseur Tone Brulin.

 

Why Theatre XL is een terugkerende samenwerking tussen Het Huis Utrecht en de sectie Theaterwetenschap van de Universiteit Utrecht (departement Media- en cultuurwetenschappen). Het programma richt zich op actuele en relevante onderwerpen in theater en performance en brengt theorie en praktijk bij elkaar.


REAGEER