Makers in residentie 2018

Het Huis Utrecht heeft maandelijks diverse theatermakers in residentie. Tijdens deze residenties kunnen makers onderzoek doen, schrijven en nieuw werk ontwikkelen en uitproberen. Afgelopen maanden waren onderstaande residenten te gast.

25 juni tot 8 juli: Nina Boas onderzoekt de beweging van objecten. Hoe creëer je de illusie dat ze zichzelf voortbewegen? En hoe verhouden performers op scène zich daartoe – wat is de wisselwerking tussen de choreografie van de mens en die van voorwerpen? 

9 juli tot 15 juli: Collectief Elan(d) legt tijdens de residentie de eerste bouwstenen voor een nieuwe voorstelling, waarin intermenselijke relaties centraal staan. Wat zijn (de) grenzen en hoe ver is een mens geneigd te gaan binnen een gecreëerde setting?

16 juli tot 29 juli: Choreografe Aleksandra Lemm verdiept en verbreedt haar onderzoek in wat ze betitelt als Nothing Practice. Een idee van leegte, het niets. Dat wat er is voordat er iets ervaren of gezien kan worden. Dat wat alleen gevoeld kan worden.

18 juli tot 3 augustus: Firma DRAAK onderzoekt het fenomeen waar de mens mee doordrenkt lijkt; het lichaam als verlengstuk van je innerlijke identiteit. Wat straal je uit? Klopt de buitenkant met de binnenkant? Hoe zit dat bij transgenders? Of Gothics?

27 augustus tot 5 september: Theatermaker/actrice Birgit Welink en Lisanne van Aert, (theaterschrijver) met Bush B. and the Babe Cave. Samen met anderen bouwen ze aan een theatraal oeuvre dat wordt bevolkt door superheldinnen en zombies. De fundamenten van deze fantasierijke wereld liggen altijd in radicale zelf -en maatschappijkritiek. Gedurende de residentie schetsen zij de toekomst van het Bush B. and the Babe Cave-imperium. Inclusief band, feministische leesclub en parfumlijn.

10  september tot 23 september: Marijn Prakke.

24 september tot 7 oktober: Vincent Brons.

8 oktober tot 21 oktober: Dennis Tiecken, (1986) studeerde in 2017 af aan de mimeopleiding in Amsterdam. De laatste keer dat Dennis Tiecken voor een publiek sprak stond hij achter een een spreekstoel met een glaasje water voor een grote groep mensen die een beetje gespannen waren. Naast hem stond een goedkope kist met daarop een duur bloemstuk. In de kist lag een lijk…misschien wel mee te luisteren…hoe woorden verpakt in stiltes door de ruimte gingen en al die mensen verbond in een moment van herinneren. Die magie…van woorden in een ruimte met mensen onderzoekt Dennis tijdens zijn residentie in het Huis Utrecht.

22 oktober tot 4 november: Jip Loots (1985) studeerde in 2009 af aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunst Academie in Amsterdam. Zijn werk richt zich op de grenzen van performance, video art en beeldende kunst. Tijdens zijn residentie in Het Huis Utrecht werkt hij aan de performance ‘Alle Vleesch is Hooi’. Gebruikmakend van de horrorfilm ‘Martyrs’ en de toneeltekst ‘New World Order’ van Harold Pinter, zal Loots experimenten met onder andere de Utrechtse black metal band Terzij de Horde, choreograaf Melvin Fraenk en lichtkunstenaar Eva van der Moer.

5 tot 18 november: Acteur en theatermaker Simon Boer, doet onderzoek naar interactief theater, geïnspireerd door zijn almaar groeiende fascinatie voor computergames. Hij zoekt naar een theatervorm waarin interactie onmisbaar maar toch vrijwel onzichtbaar is, waarin de toeschouwer tot actie wordt verleid zonder dat dat afleidt van de inhoud. Hoe kun je een publiek leren handelen zonder dat je ze het gevoel geeft te veel te worden gestuurd?

19 november tot 2 december: Franziska Menge. “Ik vertrek in dit onderzoek vanuit mijn fascinatie voor de soldaat. De soldaat is voor velen het symbool van trots en heldhaftigheid. Deze man, die bereid is voor volk en vaderland zijn leven te geven, heeft een bijzondere aantrekkingskracht. Want waarom spelen kleine jongetjes gevechtjes na met plastic geweren en waarom kijken dames graag naar militaire parades? In dit onderzoek duik ik in de beelden die in ons collectief geheugen rondzwerven en die de soldaat tot een aantrekkelijk en fascinerend object maken. Hoe ontstaat zo’n beeld? (Hoe) wordt het bewust geënsceneerd? Welke elementen zijn kenmerkend? Daarbij is er één beeld dat mij in het bijzonder interesseert: het beeld van de dode soldaat. Als een soldaat aantrekkelijk is, is zijn sterven dat dan ook?”

3 tot en met 22 december: Gita Hacham. Het is van groot belang dat er toneel wordt gemaakt voor  een volwassenen publiek die “diversiteit” in zich dragen, die in een diversiteits context leven. Vele van ons zijn insider/outsider tegelijkertijd. Dat betekent dat men de dominante groep en haar codes goed kent en uiteraard de positie van de minderheid goed kent en diens codes. Daardoor ontwikkelt men een bepaalde blik, gevoel en kennis.
Klassiekers houden een waarheid in zich waardoor we altijd naar ze terug keren.”Ik wil onderzoeken hoe ik vanuit mijn visie kan werken met de klassiekers. Met de blik van insider/outsider zonder dat het daarover (in de eerste plaats) hoeft te gaan.
In de eerste plaats doet het niet toe wie er op het podium staat, wie de schrijver/maker is, in de tweede plaats doet het er alles toe.”

 

Vooruitblik: In  december is Gita Hacham te gast in Het Huis Utrecht.