MAKERS Maciej Piotr Beczek

In oktober in residentie: de jonge Poolse choreograaf Maciej Beczek.

Maciej studeerde aan de Ludwik Solski State Drama School in Krakau. Hij danste in verschillende producties van bekende Poolse choreografen als Jacek Łuminski en Sylwia Hefczynska-Lewandowska.

Het Huis leerde Maciej in 2014 kennen als danser in de productie Plastic van de Tunesische choreograaf Meher Debbich Awachri, een coproductie van o.a. Dancing on the Edge en Het Huis. In 2016 speelde Maciej in de voorstelling Hamlet, in regie van Koen Wouterse en in 2017 in Salome van Ivo Van Hove en Wim Vandekeybus.

Maciej ontwikkelt zich op dit moment verder als choreograaf. Zijn choreografie Ex Ego werd internationaal goed ontvangen en kreeg onder andere een podium bij de New Dance Studios Amsterdam in hun Open Stage.

Tijdens zijn residentie bouwt Maciej met zijn dansers aan een basis van bewegingen, passend binnen de Poolse hedendaagse danstechniek. Van hieruit ontwikkelt Majiec zijn nieuwe choreografie Gevaarlijke  Metaforen (werktitel) Een choreografie geworteld in legendes, sociale referenties en voorzien van surrealistische beelden, zoals een droom. De dansers delen hun herinneringen aan de rand van de gekheid en zelfbeheersing met het publiek.

Maciej Beczek over zijn residentie:

“Contemporary dance theatre tools, in my opinion, function in three aspects: physical, mental, and social. Movement and rhythm are direct and non-verbal messages. The scientific research of human perception revealed that the observer of body in motion, in chemical reaction receives response in one’s organism. On the other hand, each physical activity and gaze is also influenced by what body perceives as attractive or unattractive according to different cultural context. The ability to properly present the human body is perhaps the main way to exert influence on the viewer. The purpose of the residency is researching and developing artistic tools in context of cultural identity through dance. “

Meer info over Maciej Beczek