MAKERS Jasper Vaillant

Jasper Vaillant (1991) studeerde in 2015 af als regisseur aan Toneelacademie Maastricht. Sindsdien regisseerde hij verschillende voorstellingen bij productiehuis De Nieuwe oost, Theater Rotterdam en Theaterwerkplaats Kazou. Tijdens zijn opleiding kwam hij al in contact met Het Huis Utrecht, waar hij zijn afstudeerwerk ‘Afgelegen eilanden’ heeft gerepeteerd. Zijn andere afstudeerproject was de kleine productie ‘BIRK’ die hij maakte bij Generale Oost en op de Makersdag in Het Huis toonde. Jasper was In december 2016 in Het Huis in residentie ter voorbereiding van zijn eerste voorstelling, gebaseerd op de roman Oceaan van een zee van Alessandro Baricco.

Centraal thema in zijn werk is de existentiële eenzaamheid van de mens en zijn verlangen dit op te lossen. Hij maakt fysieke associatieve voorstellingen die het publiek uitdagen om op reis te gaan naar de wereld van het onderbewuste. Momenteel werkt hij bij Theater Rotterdam aan een jongerenvoorstelling met vluchtelingen, over hun zoektocht naar een thuis in Nederland. Daarna volgt de repetitieperiode van BROER, een voorstelling over broederschap die hij samen met zijn broertje maakt.

Tijdens zijn residentie doet hij vooronderzoek voor Waar wij elkaar raken, een fysieke voorstelling over de discrepantie tussen emotionele en fysieke intimiteit in onze digitale samenleving. Hoe komt het dat we liefde en lust zo van elkaar zijn gaan scheiden? En hoe kunnen we ze weer met elkaar verbinden?
Inspiratiebron is Sweat baby sweat van choreograaf Jan Martens. Een liefdesduet waarin een man en een vrouw, immer aan elkaar vastgekleefd, een uur lang van pose naar pose bewegen. In Waar wij elkaar raken wil hij op zoek gaan naar dezelfde fysicaliteit. Niet in veeleisende yoga-houdingen maar in kleine bewegingen die door camera’s kunnen worden uitvergroot. De beelden worden live geprojecteerd op vier schermen die boven de performers ‘zweven’. Zo kunnen we als publiek in detail volgen wat ze doen, hoe ze kijken, hoe ze bewegen. Tegelijkertijd ontstaat er een contrast tussen dat wat we zien op de vloer en dat wat we zien op de schermen. Het onderzoek is gericht op dit contrast. Welke houdingen en bewegingen versterken het? En welke zwakken het juist af?

Fotocredits: Derk Stenvers