MAKERS Abhishek Thapar

“Abhishek Thapar is al langere tijd aan Het Huis verbonden. De van oorsprong Indiase Thapar was eind 2017 voor het eerst bij ons in residentie voor zijn onderzoeksproject Reverse engineering, waarin hij het thema e-waste aansneed – de enorme hoeveelheid giftig afval die bestaat uit afgedankte smartphones en andere technologische apparatuur, en die grotendeels terecht komt in primitieve recyclingcentra in China en India. Thapar zetten zijn documentaire insteek voort met My home at the intersection, zijn afstudeerwerk dat op de Makersdag 2019 te zien was en waarin hij het publiek deelgenoot maakte van zijn jeugd tijdens de Punjab-opstand, die leidde tot grote etnische conflicten tussen de Sikh en de rest van de Indiase bevolking. Door middel van video, miniaturen en persoonlijke anekdotes neemt Thapar het publiek mee in een voor hen onbekende socio-politieke context en verbindt moeiteloos het persoonlijke met het politieke.

In zijn huidige residentie in Het Huis onderzoekt Thapar wat het betekent om hindoe te zijn. In tijden waarin het hindoe-nationalistische beleid van de Indiase premier Narendra Modi voor steeds meer verdeling zorgt binnen India en daarbuiten, vragen Thapar en zijn co-maker Akshaya Krishnamoorthy zich af: wie bepaalt wat het betekent om hindoestaans te zijn? Thapar en Krishnamoorthy onderzoeken samen hoe deze vragen in een beeldende installatie kunnen worden gevangen.” Marijn Lems (dramaturg Het Huis Utrecht).

 

Abhishek Thapar maakt fysiek theater en volgde een opleiding mime en poppenspel op de International School of Performance Art in Londen. In Amsterdam volgt hij een master aan de DAS Graduate School. De laatste tijd richt hij zich op documentair theater, waarin publieksparticipatie een belangrijke rol speelt. ‘Tijdens mijn master ben ik veel bezig met de dynamiek tussen publiek en speelveld, de mate waarin publiek een voorstelling kan vormgeven.” Abhishek Thapar.