INHOUD HUIS-bewoner aan het woord: Bas van Heusden

fotoBasvHIn Het HUIS huren theatermakers en andere professionals kantoorruimte. Zij zijn de bewoners van Het HUIS. In deze rubriek laten we een bewoner aan het woord. Deze keer is dat accountant Bas van Heusden van accountantskantoor Kamphuis en Berghuizen.

Hoe is jouw bedrijf Kamphuis en Berghuizen in Het HUIS terecht gekomen?
Het HUIS is klant bij ons. We controleren de jaarrekening en geven financieel advies. Vorig jaar vertelde directeur Cobie de Vos mij over de nieuwe plannen van Het HUIS. Toen heb ik bedacht dat ik hier zelf ook wilde komen zitten. Ons kantoor is gespecialiseerd in kunst, cultuur, media en entertainment. Onder onze klanten zijn BNN, de Nederlandse Bachvereniging, Toneelgroep Oostpool en andere theatergezelschappen, tv-presentatoren, zangers. Door hier in Het HUIS te zitten heb ik direct contact met makers. Ons werk is helemaal niet creatief doordat het zo gebonden is aan regels. Dat maakt het werken met creatieven juist leuk. Het inspireert.

Van culturele instellingen krijgen we meer vrijheid in ons werk dan van bedrijven. Het verschil is dat die bedrijven primair gericht zijn op het overhouden van zo veel mogelijk geld. Culturele instellingen willen iets moois maken, het geld is daarbij niet het belangrijkste. Voor ons is de uitdaging om daar binnen de huidige regels over na te denken. Hoe kun je zo goed mogelijk omgaan met het geld uit subsidies, eigen inkomsten en giften? Wij kijken ook vooruit voor onze klanten. De sector moet ervan uitgaan dat subsidiestromen steeds verder zullen opdrogen. Daarop kun je je voorbereiden door bijvoorbeeld een vriendenstichting in het leven te roepen waarin je vermogen kunt opbouwen.

In de vorige editie van deze rubriek maakte theatermaker Lotte van den Berg zich zorgen over het feit dat het zakelijke denken de overhand dreigt te krijgen en daarmee het artistieke proces in gevaar brengt. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Kijk naar tv-producenten als Endemol. Zij hanteren spelregels voor het ontwikkelen van nieuwe formats. Elk onderdeel van de ontwikkeling heeft een eigen kamer: in de eerste kamer wordt gebrainstormd, in de tweede wordt het concept praktisch uitgewerkt en pas in de laatste kamer wordt de haalbaarheid getoetst. Is het project financieel haalbaar? Gaat dit format voldoende kijkers bereiken? De culturele sector legt bij het ontwikkelen van nieuwe projecten hetzelfde traject af. Je moet de stappen van dat traject niet willen omkeren. Het artistieke werk bepaalt je bestaansrecht, dus dat moet altijd op de eerste plaats komen. Natuurlijk moet je periodiek de financiele balans opmaken, maar je moet ideeën niet in de bij voorbaat al op financiele haalbaarheid willen toetsen.

Hoe zie jij Het HUIS in relatie tot die balans tussen zakelijk en artistiek?
Ik zie Het HUIS in de eerste plaats als een zakelijke organisatie die ondersteunend is aan de podiumkunsten. De toegevoegde waarde van Het HUIS zit volgens mij grotendeels daarin: je hebt de expertise in huis om op het zakelijke en productionele vlak ondersteuning te bieden. Daarnaast legt Het HUIS verbindingen met andere disciplines.

De kracht van Het HUIS schuilt ook in de gezamenlijkheid van de medewerkers en de bewoners. Dat is zowel zakelijk als artistiek. Het feit dat je samen in één pand zit en op allerlei fronten samenwerkt, is naar de buitenwereld al een statement op zich. Ik ben benieuwd wat daar in de toekomst allemaal gaat uitkomen.

Wie wil je volgende keer aan het woord laten?
Cobie, de directeur van Het HUIS. Aan haar zou ik willen vragen: je had een bepaald plan voor Het Huis. Je bent nu een aantal maanden onderweg. Verloopt het volgens de ideeën die je vooraf had?

REAGEER