En nu…de praktijk • wrap-up

Wow! Ruim 80 ambitieuze theatermakers, producenten en ondernemers binnen de podiumkunsten kwamen op 10 april samen in Het Huis Utrecht voor een dag vol kennis en tips. Het was een geslaagde dag die een vervolg krijgt op woensdag 16 oktober. Zet die dus vast in je agenda!

Omdat je per thema-blok telkens moést kiezen waar je bij wilde zijn, lees je hier een korte wrap-up van het complete programma.

 

Blok 1 Netwerk • Hoe bouw ik een speellijst op?

Stap -in de zomer- op programmeurs af, ze willen graag in contact komen met jonge makers om mooie voorstellingen te programmeren!

Deelnemers spraken met programmeurs Saskia Tilanus (Stadsschouwburg Utrecht en Café Theater Festival) en Anneke van der Linden (Nwe Vorst). Belangrijke tips & trics: mailen kan, maar programmeurs aanspreken of vragen voor een kennismakingskoffie werkt beter. De zomerperiode (mei t/m augustus) is hier ideaal voor: programmeurs zijn dan veel op festivals en hebben wat meer tijd in hun agenda’s. Wees niet bang om op hen af te stappen, al is het enkel met de reden om kennis te maken! Een andere goede tip: stuur beeldmateriaal mee, ook als het geen hoge kwaliteit, daar kijken programmeurs wel doorheen. Beeld helpt hen te overtuigen. Voor niet avondvullende voorstellingen zijn er weliswaar minder mogelijkheden, maar ze zijn er wel. Zoals double-bills of The Future is Now van de Stadsschouwburg. Let wel, een avondvullende voorstelling hoeft niet per se twee uur te zijn. Soms is een voorstelling van 50 minuten ook hartstikke goed en kan dat als avondvullende voorstelling geprogrammeerd worden.

Veel praktische zaken, zoals de mogelijke financiële afspraken (uitkoop, partage, partage-garantie) zijn besproken. Wees open over wat jij nodig hebt van het theater en ga het gesprek hierover aan. Ook kan je gebruik maken van de techniek en de technici van het theater, maar wees vooral ruim van tevoren duidelijk in wat de wensen zijn. Tot slot: programmeurs willen met jou als jonge maker in contact komen omdat ze graag mooie voorstellingen willen programmeren!

Blok 1 Netwerk • Hoe word ik geprogrammeerd op een festival?

Neem de tijd om je te verdiepen en maak jezelf zichtbaar.

Festival Cement en Festival Karavaan
Programmeren van een festival is maatwerk. Wees je ervan bewust dat één contact niet tot een speellijst op festivals leidt. Het is belangrijk om tijd te nemen om je te verdiepen in een festival. De vraag waarom je daar wilt spelen goed in beeld te hebben en daarbij een portfolio te maken waarmee je je presenteert. Het is een slow-win maar daarbij ook de kans om een langjarige relatie met een festival op te bouwen. Tip is vooral: laat jezelf zien, maak je zichtbaar door festivals te bezoeken, of deelnemer te zijn bij randprogramma’s. Je maakt je daarmee zichtbaar en het vergroot je netwerk.

Blok 2 Organisatie • Hoe richt ik een eigen stichting op?

Het is veel werk om het goed te doen maar essentieel om een professionele organisatie te worden. Lees de belangrijkste spelregels hier.

Cultuur -en Ondernemen. Belangrijk bij het opzetten van een stichting zijn de volgende spelregels:

  • Stem goed met toekomstig bestuur af wat de verwachtingen zijn naar elkaar;
  • Een stichting wordt altijd opgericht met een maatschappelijk, sociaal of ideëel doel. Dit vergroot ook de kans op een ANBI-status waarmee donaties van derden aftrekbaar zijn van de belasting;
  • Zet geen belanghebbenden in je bestuur maar vraag hen juist om namen voor mogelijke bestuursleden;
  • Denk goed na over de naam van de stichting (mag nooit je eigen naam zijn);
  • Vraag een goede notaris om mee te kijken (in Utrecht is dit Grafhorst Notarissen en Kaap Notarissen).
  • Voorbeeld statuten kun je opvragen bij collega’s of vinden op de website Kunstenbond
  • Beschrijf het doel van de stichting zo breed mogelijk zodat je er de komende tien jaar mee vooruit kunt;

Het is veel werk om het goed te doen maar essentieel om een professionele organisatie te worden. Cultuur en Ondernemen heeft een gratis spreekuur voor verdere vragen. Meer informatie over een goed bestuur en mogelijkheden in ondersteuning vind je op: https://www.cultuur-ondernemen.nl

Blok 2 Organisatie • Hoe geef ik mijn organisatie vorm?

Maak duidelijke afspraken over verantwoordelijkheden en durf te falen.

Het publiek ging in gesprek met verschillende artistiek en zakelijk leiders over hoe je een organisatie opbouwt en wat hierin belangrijk is. Besproken is dat het verstandig is om, zeker als beginnende en nog kleine organisatie, duidelijke afspraken te maken over verantwoordelijkheden. Hieruit voortvloeiend is het goed om voor jouw organisatie een plan met planning te maken, voor bijvoorbeeld een periode van twee jaar. Zo creëer je in bepaalde mate continuïteit, ook als je nog volledig projectmatig werkt. Om te bepalen waar je jouw organisatie moet uitbreiden, moet je vooral goed bepalen waar de behoeften liggen. Schrijf dat uit, en ga dan naar zo’n persoon op zoek. Je hoeft niet per se de gebaande paden te bewandelen, waardoor je snel uitkomt op een zakelijk leider. Ook wordt er gesteld dat juist het hebben van een zakelijk leider erg prettig is, zodat je als maker niet constant in het proces ook bezig bent met een rekenmachine. Is het niet haalbaar om een zakelijk leider in de hand te nemen, dan is het ook een optie om (al dan niet betaald) een zakelijk leider te vragen om een paar dagen mee te kijken en te adviseren. Zo haal je wel de expertise in huis, zonder dat iemand (financieel) commitment aan gaat. Dat kan overigens ook met andere disciplines. Tot slot: durf te falen! Als dingen niet gaan zoals ze horen te gaan of dingen niet goed lukken, dan is dat de beste leerschool die je kan hebben. En in lijn daarvan: durf ook domme vragen te stellen aan mensen die hier antwoorden op weten.

Blok 3 Financiering • Hoe zet ik mijn eigen crowdfunding op?

Als je het goed voorbereid krijg je er ook iets moois voor terug.

Voor de Kunst. Crowdfunding is arbeidsintensief maar als je het goed voorbereid krijg je er ook iets moois voor terug. 82% van de acties slaagt onder begeleiding van Voor de Kunst. Gemiddeld wordt er per actie 7000 euro opgehaald, ondersteund door negentig donateurs. Deze donateurs zijn je ambassadeurs voor het project en mogelijk vervolgprojecten. Hou ze goed bij je door ze op de hoogte te houden. Manage daarbij goed je tegenprestatie: het moet haalbaar zijn wat je bedenkt en belangrijk is om er altijd 1 ontmoeting bij te zetten in de vorm van bezoek voorstelling, nagesprek, uitnodiging bij try-out etc. Meer informatie vind je op www.voordekunst.nl

Blok 3 Financiering • Hoe vraag ik succesvol subsidie aan?

Maak goed je huiswerk, elk fonds heeft andere speerpunten.

Carolien Labib (Gemeente Utrecht) en Matthia Jansen (Janivo Stichting), zijn in gesprek gegaan over hoe je een succesvolle aanvraag doet. Heel belangrijk hierbij is om goed je huiswerk te doen. Elk fonds heeft andere speerpunten. Zo richt de gemeente zich vooral op de betekenis voor de stad en minder op de ontwikkeling van de maker. Een privaatfonds als Janivo heeft minder ‘strenge eisen’ maar richt zicht meer op niche en urgentie. Dit huiswerk doen kost tijd. Neem hier een half jaar voor en probeer persoonlijk met het fonds in contact te komen. Zie het fonds als een partner en niet als vijand. Hun doel is om mooie projecten te ondersteunen en jij zou dit mooie project wel eens kunnen zijn. Leer daarnaast ook van je afgewezen aanvraag. Bel en vraag om feedback. Een afgewezen aanvraag is de beste weg naar een toekenning in de toekomst.

Blok 4 Ontwikkeling • Hoe blijf ik mijn makerschap ontwikkelen?

Door jezelf verder te scholen, begeleiding en coaching op je artistieke proces en ruimte voor onderzoek en experiment.

Cobie de Vos (directeur Het Huis Utrecht) en Marijn Lems (dramaturg Het Huis Utrecht). Wat heb je nodig om je in je artistieke proces verder te ontwikkelen? Hieruit kwamen drie punten naar voren. Een eerste vraag vanuit de deelnemers is om juist na de opleiding je verder te ontwikkelen. Een vraag naar plekken waar je jezelf verder kan scholen. Ook is er veel behoefte aan begeleiding en coaching op het artistieke proces. En tot slot is er de vraag om ruimte voor onderzoek en experiment, zodat je jezelf kan ontwikkelen. Dat in zowel fysieke plek, als het hebben van tijd. Er zijn een aantal mogelijkheden gepresenteerd, zoals festivals die co-produceren en plekken die residenties aanbieden. Een duidelijk advies was om met deze plekken in gesprek te gaan, om zo te ontdekken wat een juiste plek is en waar een klik is. Wel is het goed van tevoren helder te hebben waar jouw behoefte ligt, zodat dit een ingang in het gesprek is. Daarnaast is enerzijds het lef als maker om deze gesprekken aan te gaan nodig, anderzijds is er heel erg weinig plek, en geeft dit dus geen garantie op succes. Daarom is het goed je als jonge makers met elkaar te verenigen, samen te (blijven) komen en elkaar te helpen, en daarmee ook een stem te zijn om dingen in beweging te krijgen zodat er meer plekken en mogelijkheden ontstaan voor jonge makers!

Blok 4 Ontwikkeling • In welke 10 stappen maak ik een toekomstplan?

Neem de tijd en formuleer een gewaagd doel.

In dit blok nam Anne-Marie Kremers je mee in een aantal stappen die je kunnen helpen bij het formuleren van je toekomstplannen. Neem de tijd om stil te staan bij de richting die je op wil. Dit kost in eerste instantie tijd, maar uiteindelijk helpt het je bij het maken van kleine beslissingen die je dagelijks moet nemen. Formuleer voor jezelf een gewaagd doel. Als je wild mag dromen, waar hoop je dan te staan in 5 jaar? Kijk vervolgens hoe je dit, door kleine stappen, zou kunnen bereiken. Wat kan je morgen doen om een stap dichter bij dit doel te komen? Anne-Marie heeft een routeplanner ontwikkeld die je kan helpen bij het opstellen van een strategisch plan. Deze is te downloaden op www.cultuurontwerp.nl

Derk Stenvers (theatergezelschap de Trans/missie) over En nu..?:

” De dag was een fijne opfrisser als jonge professional. Vragen over profileren in het werkveld, hoe me te organiseren en hoe mijn voorstelling aan de man te krijgen kwamen in de workshops het meest naar voren. Heb ik heel veel nieuwe inzichten opgedaan? Niet per se. Maar het met gelijkgestemde jonge makers zijn was wel heel waardevol. Naast alle workshops heb ik veel gezichten (weer) gezien, wat nieuwe contacten gelegd en zelfs m’n kaartje een keer gegeven. Het gebruik van WooClap was ook een fris idee voor de start van de dag. 10/10 ⭐⭐⭐⭐⭐ Would do again!”

En nu…de praktijk is een samenwerking tussen het Café Theater Festival en Het Huis Utrecht. Zo zag het blokkenschema eruit. Een vervolg programma vindt plaats op 16 oktober 2019 in Het Huis Utrecht.