INHOUD Cultureel ondernemerschap

De definitie cultureel ondernemerschap is geïntroduceerd in de jaren 90 door staatssecretaris Rick van der Ploeg. Van der Ploeg, van huis uit econoom, vond dat de sector meer ruimte moest krijgen voor eigen initiatieven en het genereren van extra gelden. Gek dat ik dit nu pas lees in voorbereiding op een lezing die ik geef aan studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Artez die een driedaagse workshop cultureel ondernemen volgen. De term cultureel ondernemerschap bestaat dus al ruim 20 jaar maar met de bezuinigingen vanuit de overheden is deze term vanaf 2013 pas echt geïntroduceerd binnen de podiumkunsten. Wat is er in die tussentijd met cultureel ondernemerschap gebeurd? Het frappante is dat onder Rick van der Ploeg de kunsten meer subsidie kreeg dan ooit. Het geld leek niet op te kunnen. We hadden dat ondernemerschap helemaal niet nodig.

Maar nu wel en ook meer dan ooit. Nu moeten we gaan leren wat de term cultureel ondernemerschap in de praktijk inhoudt, zo’n twintig jaar na dato.

De studenten van Artez, de komende generatie theatermakers kent deze geschiedenis niet en begint vanaf nul. Zij hebben een enorme grote voorsprong op de zittende generatie. Geen ballast en geen verwachtingen. Dit stemt hoopvol naar de toekomst waarin de term cultureel ondernemerschap gewoon weer verdwijnt omdat het geworteld is in onze bedrijfsvoering.

 

REAGEER